Platby na telefonní číslo
V polovině letošního roku jsme Vás informovali o chystané novince ve světě platebních služeb – možnosti využití telefonního čísla namísto čísla účtu v platebním styku (připomeňte si zde). Česká bankovní asociace, která nyní s bankami a ČNB jedná o podrobné specifikaci služby, poskytla o připravované službě přesnější údaje.
Stěžejním prvkem služby bude centrální databáze, vedená ČNB, umožňující rychlé a závazné ověření spojení mezi telefonním číslem, zadaným při provádění platby a číslem účtu zamýšleného příjemce. Skeptické oko v tomto mechanismu snadno odhalí zjevný potenciál pro selhání lidského faktoru – co když se odesilatel platby upíše v telefonním čísle, popř. jej chybně zkopíruje? Některé banky mají v úmyslu jít v propojení telefonního čísla a internetového bankovnictví ještě dál. Mluvčí Monety uvádí, že banka má v úmyslu na základě výslovného souhlasu propojit seznam telefonních kontaktů s aplikací internetového bankovnictví (podobně, jako to dělají chatovací aplikace typu WhatsApp) a fakticky tak klientovi umožnit scrollování v adresáři a vložení telefonního čísla zamýšleného příjemce platby přímo z něj.
Zdá se vám tato služba jako bagatelní berlička? Bankám nikoliv – v tuto chvíli o ni mají zájem dokonce i banky, které nepodporují okamžité platby. Dle průzkumu z letošního března by o novou službu měla zájem přibližně polovina dotázaných. Kolik jich nakonec bude bychom se měli dozvědět v druhé polovině příštího roku, kdy banky hodlají službu spustit.