Dovolenkáři znatelně podpořili domácí ekonomiku
Můžeme se přít, zda se již projevily výsledky reklamní kampaně Dovolená v ČR, nebo se v Češích probudil vlastenecký duch. Možná je za dobré zprávy pro provozovatele ubytovacích zařízení odpovědný strach z možné nákazy v zahraničí. Popřípadě o něco pragmatičtější strach z na poslední chvíli zrušené dovolené – je sice hezké dostat zpět peníze nebo poukázku od cestovní kanceláře, naděje na souhlas zaměstnavatele s přesunem předem hlášené dovolené je však přinejlepším omezená. Jisté ale je, že značná část Čechů letos dle očekávání zvolila pro svou dovolenou území České republiky.
Donedávna nebyla k dispozici konkrétní data, znázorňující popsaný jev číselně. Jelikož odjezd na dovolenou již naštěstí několik desetiletí nepodléhá státní evidenci, neexistuje stoprocentně spolehlivý způsob získání požadovaných dat. Alespoň přibližnou představu nám ale mohou poskytnout údaje o místech platby platebními kartami. Právě takovou statistiku zveřejnila ČSOB. Z jejích dat vyplývá, že meziročně zaplatili Češi u českých provozovatelů ubytovacích zařízení o celých 40 % více než loni. Na druhém místě, ale již v záporných meziročních hodnotách -2 %, se umístilo Slovensko. Ne zcela překvapivě byla pro Čechy z Evropy nejméně turisticky atraktivní Itálie.
Při současném divokém vývoji nejen na poli opatření, ale i seznamech bezpečných a rizikových zemí ve vztahu k nutné karanténě, nelze dost dobře oddělit efekt kampaně Dovolená v ČR od dalších vlivů. Zmíněná kampaň Dovolená v ČR, na kterou byly vyčleněny 2 mld. Kč, má však probíhat až do srpna 2021, má tedy ještě dost času se naplno projevit.