Ochrana spotřebitele posílí. Jak moc?

Datum: 20.4.2022

Poslanci v těchto dnech projednávají velkou novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Změny se dotknou především online prostředí, novelizace se ale nevyhne ani ustanovením o prodeji na dálku či některým zákonným definicím. Jaké tedy budou hlavní novinky, o kterých by měli čeští spotřebitelé i podnikatelé určitě vědět?

Pověstná sleva nesleva by se s účinností novely měla stát minulostí. Obchodníci (tedy v online prostředí nejen e-shopy, ale i online tržiště, vyhledávače a srovnávací internetové stránky), budou muset u zboží uvádět nejnižší cenu, za kterou se prodávalo po dobu 30 dnů před zlevněním. A zboží, které obchodník neměl po takovou dobu v nabídce? Tam se uplatní cena, za kterou se zboží prodávalo při prvním uvedení na trh.

Dalším faktorem spotřebitelského uvažování, na který se novelizace zaměří, jsou recenze. Recenze píší lidé. A lidský faktor může být nejen omylný, ale také prodejný. Zákon samozřejmě nemůže recenzentům zakázat, aby chválili zboží, kterému sami nevěří. Nově ovšem přinutí obchodníky, aby informovali o původu recenzí. Budou tak muset uvádět a dokazovat, zda recenze zboží opravdu pocházejí od spotřebitelů, kteří zboží nebo službu zakoupili. Spotřebitel tedy tuto informaci získá automaticky, ne až na vyžádání.

Nová úprava si také posvítí na zvýhodňování různých produktů ve výsledcích vyhledávání. Spotřebitel vyhledává zboží dle určitých parametrů. Běžně se mu ale ve výsledném výběru zobrazí zboží, jehož prodej obchodník či zprostředkovatel preferuje (protože se jedná o placenou službu, poskytovanou výrobci či dodavateli zboží). Tato možnost sice obchodníkům zůstane i nadále, nově ale budou muset spotřebitele na tuto skutečnost upozornit. Nemusí přitom jít o situaci, kdy výrobce zboží za jeho umisťování na přední příčky vyhledávače přímo zaplatí. Stačí i poskytnutí provize z prodeje či jiné obchodní výhody.

Podobná bude situace v případě, kdy obchodník nabízí zboží, které ale sám neprodává (zajišťuje jeho prodej pro třetí stranu). Pro spotřebitele je totiž mnohem náročnější od takové smlouvy odstoupit. I tuto informaci tedy bude muset obchodník uveřejnit. Pokud to neudělá, dopustí se, stejně jako ve všech předchozích případech, klamání spotřebitele.

Změn je v navrhované novele ještě mnohem více – nejedná se o pouhé posílení informačních povinností. Týkají se obsahu formulářových smluv, který bude nově podléhat dozoru. Bude také nutné písemně potvrdit smlouvu uzavřenou po telefonu.  Změní se též definice některých již zavedených termínů v zákoně. Společným jmenovatelem všech nových pravidel bude sankční odpovědnost za jejich porušení. Bude možné uložit pokutu až do výše 4 % ročního obratu, popřípadě až 50 milionů korun. Zdá se tedy, že spotřebitel coby slabší strana bude v obchodních vztazích chráněn zas o něco účinněji.


Parker & Hill

Spolehlivě & rádi Vám pomůžeme