Dopady situace kolem koronaviru se více či méně projevují ve všech odvětvích hospodářství. Ztráty v odvětví cestovního ruchu a restauratérství jsou nepopiratelné. Jak se bezprecedentní situace předcházejících měsíců projevila na trhu s akciemi? Jaké společnosti oslovily investory, které nejistá situace na trhu nevehnala do náruče trhu s nemovitostmi?
Už v březnu koloval weby s finanční tématikou termín stay-at-home stocks. Jde o společnosti, jejichž zisky netrpí tím, že jsou jejich zákazníci izolováni doma. Ba právě naopak, čím delší domácí karanténa, tím více společnosti vydělají. Je zde řeč o donáškových službách – v USA Domino`s Pizza, u nás Delivery Hero SE, provozovatel Damejidlo.cz. Polepšily si také společnosti produkující software, díky kterému je možné pracovat formou home office. Růst zaznamenali i producenti videoher. Nic ale netrvá věčně; lidé už zase chodí do práce, restaurací i za zábavou mimo domov. Efekt stay-at-home stocks už tedy zřejmě dosáhl svého vrcholu a jeho případný další růst už přinejmenším nebude nijak skokový.
Ve výčtu složek stay-at-home stocks záměrně chybí ještě jeden zásadní prvek. Jedná se o skupinu akcií, které byly dlouhodobě na vzestupu už před Covid-19. Když ale pandemie uzavřela spotřebitele doma, poptávka po produktech této skupiny společností ještě mnohem více vzrostla. Tento nárůst dobře ilustruje burzovní index NSDAQ Composite (tento index zahrnuje zejména technologické giganty). NSDAQ Composite, skládající se z akcií společností jako Apple, Amazon, Microsoft a Netflix, vzrostl od začátku roku o 18 %. To je v době, kdy lidé hromadně přicházejí o práci a reálně hrozí přebytky naskladněné ropy, skutečně úctyhodné číslo. Podrobný rozbor situace kolem Big Tech akcií očekávejte v dalším článku.
Žitná 562/10
Praha 2, 120 00
© Parker & Hill 2021 | Všechna práva vyhrazena | admin